woensdag 1 oktober 2014

Uitslag 30 september

Hier is Matthias lief aan het spelen. Ik mag hem inmiddels weer knuffelen, na alle ingespoten radio-activiteit. Ido volgt dit kritisch, en meent dat het ziekenhuis wel erg strikte normen hanteert.

Gisterenochtend spraken we opnieuw met de oncoloog, dr. Maartense. Hij had een goed bericht. De scans van vorige week geven aan dat de radio-actieve marker zich hecht aan de somastotine. Dat laatste is een hormoon dat door de pancreas gemaakt wordt, net als insuline. Door die hechting is ook bestrijding van de tumor mogelijk. Dat betekent niet dat genezing plaatsvindt, maar wel dat beheersing mogelijk is. In welke mate zullen we nog moeten zien.

Ik word dus aangemeld voor behandeling in het Erasmus mc, want daar lopen ze (landelijk, maar ook internationaal) voorop in deze techniek. Ik vrees dat er weer vele scans zullen volgen. En hoewel ik inmiddels een beetje vertrouwd ben met deze diagnostiek, wennen zal het wel nooit.

Ik heb inmiddels nogal wat gewicht verloren. Dat begon al in 2008 (dieet, van 110 kg. naar 100 kg.), en 2009 (keelkanker, van 100 kg. naar 90 kg.). Midden 2012 zette een verdere daling in, van 90 kg. naar nu ruim 76 kg. Gewichtsverlies is een symptoom bij pancreastumor. Ik  hield dat bij, en meldde dat een jaar geleden bij de controlerende artsen van het LUMC. Die vonden het allemaal niet verontrustend, en ik moet ook toegeven dat het gewichtsverlies ook volgens de standaard niet onrustbarend was. Maar toch....

De gebleken mogelijkheid van behandeling, in combinatie met mijn gewichtsverlies, en mijn inmiddels (veel) te ruim zittende kleding, leidden er toe dat ik mij gisteren van een gedeeltelijk nieuwe garderobe heb voorzien. Dat zijn bijkomende ziektekosten waarin het IZA helaas niet voorziet.  Maar ik laat mij morgen met veel plezier "uiteten" uit het bestuur van Delfia Batavorum, in een nieuw costuum.

Definitieve besluiten over mijn toekomstige activiteiten laat ik nu afhangen van de intake in het
Emc, en het behandelplan dat daar gemaakt zal worden.

Opnieuw: dank voor jullie steun!

1 opmerking:

  1. Lieve Daan,
    Fijn dat je ons op de hoogte houdt. Ik kijk vaak op je blog en zie met plezier de foto's van het baasje. Wat een blij kereltje.
    Als je toch naar Erasmus moet in Rotterdam, vrgeet dan niet eens een bezoekje te brengen aan het Kookpunt. Dat zal je hart goed doen!

    BeantwoordenVerwijderen